2017-11-10 Gerard Schouw neemt mantelzorg erkenning in ontvangst

Vereniging officieel mantelzorgvriendelijk

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ontving vrijdag 10 november uit handen van de Haagse wethouder Karsten Klein de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’.

Wethouder Klein overhandigde het certificaat aan directeur van de Vereniging Gerard Schouw. Naast de Vereniging ontvingen nog negen Haagse werkgevers de erkenning.

Normaalste zaak
Gerard Schouw benadrukt dat het combineren van werk met mantelzorg de normaalste zaak van de wereld is. ‘Toch wordt er weinig over gesproken. Daar willen we verandering in brengen met het verkrijgen van de landelijke erkenning ‘Mantelzorgvriendelijke Organisatie’. Later deze maand ontvangen ook Celgene en Takeda, beiden lidbedrijven van de Vereniging, het predikaat.

Maatschappelijke betrokkenheid
Karsten Klein gaf aan trots te zijn op de prestaties van de Haagse werkgevers: ‘Ik ben blij dat we ons eerste doel hebben behaald, dankzij de maatschappelijke betrokkenheid die deze koplopers in de Haagse regio hebben getoond.’ De wethouder gaf aan dat acceptatie bieden aan de rol van mantelzorgers zwaarder weegt dan formele regelingen. ‘Het is van belang dat werkgevers met hun werknemers in gesprek gaan en duidelijk uitspreken: ‘Wij zijn blij met jou’. Mantelzorg is zo basaal en elementair dat het normaal moet zijn dat iedereen hier begrip voor heeft.’

Duurzame inzetbaarheid
Tijdens het event gingen Haagse werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek over de vraag wat werkgevers en werknemers kunnen doen voor een mantelzorgvriendelijk beleid. Hieruit kwam naar voren dat het bespreekbaar maken van het onderwerp belangrijk is. Ook moeten betrokkenen ervoor waken dat mantelzorgers hun mantelzorgtaken als vanzelfsprekend gaan beschouwen. Het delen van mantelzorgervaringen, bijvoorbeeld via het intranet van een organisatie, kan mantelzorgers stimuleren om het onderwerp met de werkgever en collega’s te bespreken.

Nationaal mozaïek van mooie Mantelzorgmomenten onthuld