2017-12-04 donatieprogramma MSD 30 jaar

Donatieprogramma MSD bestaat dertig jaar

MSD, lidbedrijf van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, vierde 1 december het 30-jarig bestaan van het donatieprogramma dat rivierblindheid bestrijdt. Namens de Vereniging was Merit Boersma, hoofd communicatie, aanwezig op een speciale persdag.

MSD zet zich al dertig jaar in om de slopende parasitaire infectie ‘rivierblindheid’ onder controle te krijgen. Dit doet het bedrijf door via het MDP een geneesmiddel te verstrekken aan miljoenen mensen in landen waar de ziekte voorkomt. Dit gebeurt onbeperkt en kosteloos voor mensen die het geneesmiddel het hardst nodig hebben en het minst in staat zijn om ervoor te betalen, zo beloofden we in 1987. MSD spreekt zelf van ‘For as long as needed, to as many as needed.’

Rivierblindheid uitgeroeid
De productie en verpakking van alle medicijnen met de werkzame stof ivermectine vindt plaats in de MSD-fabriek in Haarlem. Het gaat om een kleine één miljard pillen per jaar. Er zijn steeds meer tabletten nodig, omdat steeds verder afgelegen gebieden worden bereikt. Ook komen er nog altijd nieuwe toepassingen voor de behandeling. Momenteel zijn 37 miljoen mensen geïnfecteerd en nog eens honderd miljoen mensen lopen risico op een infectie. Honderdduizenden gevallen van blindheid zijn voorkomen en inmiddels is rivierblindheid helemaal uitgeroeid in Colombia, Ecuador, Mexico en Guatemala.

Bericht MSD