Kamer stemt tegen vergoeding hiv-preventiepil

Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde afgelopen donderdag tegen vergoeding van PrEP, de hiv-preventiepil. Dit meldt Medisch Contact.

Corrine Ellemeet (GroenLinks) en Pia Dijkstra (D66) pleitten voor invoer van een tijdelijke vergoeding voor PrEP. De overheid onderzoekt de inzet van het middel in Nederland en wacht nog op een advies van de Gezondheidsraad. Omdat de resultaten pas in 2018 bekend zijn, is de kans groot dat de invoering van PrEP tot 2019 wordt uitgesteld. Volgens de twee Kamerleden zijn resultaten uit eerdere onderzoeken zo duidelijk dat PrEP zo snel mogelijk moet worden ingezet en een overgangsregeling op zijn plaats is.

Kans
Volgens Louise van Deth, directeur Aidsfonds-Soa Aids Nederland, laat de politiek nu een kans liggen om een einde te maken aan hiv in Nederland. ‘De pil voorkomt hiv-infecties, bespaart kosten van levenslange hiv-zorg en leidt bovendien tot een betere seksuele gezondheid. Uit onderzoek van GGD Amsterdam blijkt immers dat het gebruik van PrEP niet betekent dat het aantal soa’s toeneemt. Er is dus geen enkele reden om deze preventiepil niet onmiddellijk beschikbaar te stellen voor mensen met een verhoogd risico op hiv.’

Medisch contact