Novartis_website

Medicijn tegen migraine slaat aan, mogelijk volgend jaar beschikbaar

Een nieuw geneesmiddel tegen migraine lijkt aanstaande. Het nieuwe medicijn van Novartis, lidbedrijf van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, is inmiddels grootschalig getest en de resultaten lijken veelbelovend.

Dit meldde RTL Nieuws 30 november. Eigenlijk gaat het niet om één middel, maar om een handvol nieuwe medicijnen die de werking blokkeren van CGRP, het eiwit dat vrijkomt tijdens een migraineaanval. De werking van de medicijnen is de afgelopen jaren op verschillende plekken onderzocht.

Enthousiasme
Ook het LUMC in Leiden liet honderden patiënten deelnemen aan de test. Neuroloog en hoofdpijndeskundige Gisela Terwindt van het LUMC deelt het enthousiasme voor het nieuwe medicijn. 'Je moet je realiseren dat migraine een heel veel voorkomende aandoening is waartegen nog geen specifiek middel bestaat. En dadelijk is dat er wél.'

Wondermiddel
Al toen de grote onderzoeken twee jaar geleden van start gingen, werd het een wondermiddel genoemd. Zover wil Terwindt niet gaan. 'Maar we zien dat het in de praktijk voor een groot aantal patiënten gunstig uitpakt.'

Novartis
Het middel, dat is ontwikkeld door Novartis, werd getest op 955 patiënten met episodische migraine. De helft van de mensen die het kregen toegediend, zag het aantal migrainedagen per maand halveren. Een middel tegen chronische migraine van Teva werd getest op 1130 mensen. Van hen zag 41 procent het aantal migrainedagen per maand met de helft teruglopen.

Bericht RTL Nieuws