01_124170_PLEDGES WGNO_05C2 Frederik van der Heijden MSD sensor bewaren medicijnen

Sensor controleert gekoelde medicijnen thuis

Frederik van der Heijden van MSD vindt dat de verantwoordelijkheid van een geneesmiddelenbedrijf verder gaat dan het maken van medicijnen. MSD ontwikkelde een sensor waarmee patiënten gekoelde medicijnen thuis goed kunnen bewaren.

Van der Heijden, associate director customer solutions bij MSD, houdt hij zich bezig met de vraag hoe MSD extra waarde kan toevoegen aan geneesmiddelen. ‘Welke extra ondersteuning hebben artsen en patiënten nodig, en wat kunnen wij daarin betekenen? Uiteindelijk gaat het ons niet alleen om het verkopen van geneesmiddelen: we willen net als de zorgverlener en patiënt dat ze maximaal effect hebben en écht verschil maken in iemands leven.’

Medicijn bevroren
Al gauw kwam Van der Heijden een knelpunt op het spoor, en wel heel dichtbij huis. ‘Mijn vader heeft een chronische ziekte en gebruikt een geneesmiddel dat gekoeld bewaard moet worden. Dat doet hij net als iedereen thuis in de koelkast. Maar de temperatuur in die koelkast was te laag, waardoor de medicijnen deels bevroren. Daarmee verliezen ze mogelijk hun werking, wat gevolgen kan hebben voor de effectiviteit van de behandeling. In dat geval gebruik je geneesmiddelen eigenlijk voor niks: heel frustrerend voor de patiënt zelf, en bovendien een verspilling.’

Sensor