‘Strijd tegen geneesmiddelenbedrijven mag niet ten koste van patiënt gaan’

Patiënten zijn niet geholpen met goedkopere medicijnen als die uiteindelijk niet blijken te werken of niet veilig zijn, aldus Pauline Evers (expert medicijnen Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties NFK) in een Skipr-blog.

De initiatiefnota van PvdA, GroenLinks en SP is volgens Evers de zoveelste notitie in het debat over prijzige geneesmiddelen en hoe deze betaalbaar en toegankelijk te houden voor de patiënt. 'Voor de patiënt zijn deze innovatieve middelen vaak het enige (bij zeldzame aandoeningen) of laatste (bij kankerpatiënten) redmiddel.'

'Voor de bühne'
Bij de gepresenteerde oplossingen lijkt niemand lijkt zich te bekommeren om de veiligheid van geneesmiddelen voor patiënten, constateert Evers. 'De gepresenteerde oplossingen zijn voor de bühne. In de nota én in het Tweede Kamerdebat daags na het verschijnen van de nota lag de nadruk eenzijdig op de economische kansen en de juridisch belemmeringen van de voorgestelde maatregelen. De gezondheid van de patiënt kwam niet aan bod.'

Alle opties