Brains

‘Alzheimeronderzoek staat aan het begin van een revolutie’

De wereldberoemde alzheimerexpert Bart de Strooper geeft leiding aan het UK Dementia Research Institute in Londen. Hij is ervan overtuigd dat we ooit een middel tegen Alzheimer vinden, maar daarvoor zijn veel mensen en veel geld nodig, zegt hij bij BNR.

Volgens De Strooper gaat onderzoek naar Alzheimer nog te traag. ‘We staan nu op het moment dat we beginnen te begrijpen wat er misgaat in die groep van ziekten. Ik denk dat je het kunt vergelijken met het stadium waarin het kankeronderzoek eind jaren zestig stond, toen ze de war on cancer verklaarden.’

Eenzelfde aanpak
We staan aan het begin van een mogelijke revolutie in Alzheimer, denkt hij, maar dat kan alleen als dementie op eenzelfde manier als kanker of aids wordt aangepakt, zegt De Strooper. ‘We moeten een soortgelijke inspanning doen om het onderzoek aan te wakkeren.’

Fundamenteel onderzoek