casper

Casper van Eijck: 'Genezing alvleesklierkanker mogelijk maken'

De stichting Ons Rotterdam riep Casper van Eijck, hoogleraar chirurgie in het Erasmus MC, onlangs uit tot Rotterdammer van het jaar 2017. Met zijn stichting Support Casper wil hij binnen twee jaar een behandeling vinden tegen alvleesklierkanker.

17 jan 2018

Gepassioneerd vertelt Casper van Eijck over waarom een effectieve behandeling van alvleesklierkanker noodzakelijk is. ‘De kans om de ziekte te overleven is gewoon heel klein. Wie de diagnose krijgt, zal waarschijnlijk binnen een paar maanden overlijden. Om iets aan dit trieste vooruitzicht te doen, móeten we op zoek naar een oplossing.’

Viro-immunotherapie in ontwikkeling
Met zijn stichting Support Casper zamelt de chirurg daarom geld in voor onderzoek. Zo’n tienduizend patiënten, nabestaanden en betrokken brachten al vele miljoenen euro’s in het laatje. Hiermee ontwikkelt Van Eijck op dit moment een zogenaamde viro-immunotherapie, waarbij virussen in de tumorcel blijven. ‘Hierdoor gaat de tumorcel kapot en wekken we een immuunreactie op in het lichaam. Het is echt een combinatietherapie waarbij we op zoek zijn naar de beste combinatie van medicijnen en virussen.’

Genezing is het doel
Van Eijck heeft het gevoel op de goede weg te zijn. Trots: ‘Niet voor niets noemde de New York Times onze behandeling onlangs de meest veelbelovende therapie van dit moment.‘ Hij gelooft 100% in de mogelijkheden van zijn onderzoek. ‘We weten natuurlijk niet zeker of de therapie voor alle patiënten zal aanslaan, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend. Het doel is om de overleving van patiënten aanzienlijk te verlengen en uiteindelijk zelfs genezing mogelijk te maken.’

Patiënt steeds belangrijker
De patiënt speelt in het onderzoek van Support Casper een belangrijke rol. ‘Ik zou zeggen de hoofdrol’, aldus Van Eijck. ‘Als je ziet hoeveel mensen onze stichting steunen dan voel je hoezeer de zoektocht naar nieuwe behandelmogelijkheden leeft. Ik betrek patiënten daarom uitdrukkelijk bij ons onderzoek.’ De chirurg denkt dat de rol van de patiënt steeds belangrijker wordt. ‘De wereld is aan het veranderen. Vroeger zat de patiënt bij de arts in een stoel en kreeg deze een medicijn voorgeschreven waarvan hij nauwelijks wist wat het precies was. Nu is dat totaal anders en weten mensen precies wat ze toegediend krijgen. Hierdoor kunnen zij zelf beslissen over hun medicatie. Sommige artsen vinden dit moeilijk, maar ik vind het juist heel plezierig.’

Ruim baan voor artsen
Het is volgens de hoogleraar van groot belang dat de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen in Nederland een flinke stimulans krijgt. Hiertoe zouden artsen in zijn ogen ruim baan moeten krijgen voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen. ‘Ik zie veel dokters met goede ideeën over het testen van veelbelovende middelen. Helaas komen deze plannen vaak niet tot uitvoering door een gebrek aan financiële middelen. Ik zou het daarom toejuichen als de overheid samen met zorgverzekeraars artsen meer zouden faciliteren bij het uittesten van nieuwe medicijnen.’

Meer samenwerking geneesmiddelenbedrijven
Ook pleit de chirurg voor meer samenwerking tussen dokters en geneesmiddelenbedrijven. ‘Artsen en wetenschappers hebben veel goede ideeën voor nieuwe medicijnen. Door hier gebruik van te maken en gezamenlijk op te trekken, staan we uiteindelijk sterker. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het ministerie van VWS en zorgverzekeraars. Als we ervoor kiezen om samen te werken, en niet loodrecht tegenover elkaar te gaan staan, kunnen we oplossingen bedenken voor hardnekkige ziekten. Dat kan alleen samen met elkaar, als aparte eilandjes lukt het niet.

Wie is Casper van Eijck?
Hoogleraar chirurgie Casper van Eijck (61) werkt ruim 25 jaar als chirurg/onderzoeker op het gebied van alvleesklierkanker bij het Erasmus MC. Om een effectieve behandeling tegen deze zeer dodelijke vorm van kanker te ontwikkelen vormt Van Eijck sinds 2015 het boegbeeld van de stichting Support Casper. Hiermee haalde hij inmiddels ruim drie miljoen euro op.

Website Support Casper