2018-02-13 Erwin van Malland (NMVO)

Erwin van Malland: ‘Nog een jaar te gaan’

Over een jaar moet een nieuw Nederlands Medicijnen Verificatie Systeem (NMVS) waarborgen dat medicijnen alleen nog beschikbaar komen met een unieke code op de medicijnverpakking. Volgens Erwin van Malland van NMVO is er nog veel werk aan de winkel.

De stichting Nederlandse Medicijnen Verificatie Organisatie (NMVO), waarin ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen participeert, begeleidt momenteel de introductie van het NMVS. Deze structuur moet waarborgen dat vanaf 9 februari 2019 alleen nog medicijnen met een unieke code op de medicijnverpakking beschikbaar komen.

Tweedimensionale blokjescode
Deze zogenaamde 2D-datamatrix is een tweedimensionale blokjescode. In de matrix staan de productcode, het batchnummer, de houdbaarheidsdatum en een uniek verpakkingsnummer. Daarnaast moet elk doosje verzegeld zijn, als zekerheid dat de verpakking nog niet is aangebroken.

Systeem testen
Volgens Erwin van Malland, projectmanager bij de NMVO, is er nog veel werk aan de winkel. Hij constateert dat veel leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen inmiddels zijn aangesloten bij de NMVO. ‘Bedrijven moeten een zogenaamd onboarding proces doorlopen voor hun aansluiting op de Europese hub’, zegt Van Malland.

Testen systeem
Nu de eerste versie van het NMVS is opgeleverd, begint de NMVO met het testen van het systeem. ‘We hebben een verzameling van Marketing Authorisation Holders (MAH’s) die deze maand testen of de door hun geladen data ook beschikbaar komt in het NMVS’, aldus Van Malland. ‘Onder deze MAH’s zijn ook leden van de Vereniging’.

Ziekenhuizen en apothekers
De projectmanager onderstreept dat niet alleen geneesmiddelenbedrijven geraakt worden, maar ook ziekenhuizen en apothekers zich op het systeem moeten aansluiten. ‘In het tweede kwartaal van dit jaar willen we het NMVS met hen gaan testen.’

Medicijnvervalsing
Ter voorbereiding op de nieuwe regels is de Stichting Nederlandse Medicijnen Verificatie Organisatie (NMVO) opgericht. De Vereniging vindt het tegengaan van medicijnvervalsing van groot belang. Als de kwaliteit en samenstelling van een medicijn niet gewaarborgd kan worden, kunnen vervalste medicijnen levensgevaarlijk of zelfs dodelijk zijn.

Website NMVO