novartis_1472833310_280

‘Mensen met psoriasis massaal vernederd’

Van de mensen met matige tot ernstige psoriasis voelt 84% zich gediscrimineerd of vernederd vanwege hun huidaandoening. Dit blijkt uit een wereldwijde enquête van Novartis, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Hierover berichtte Novartis eind januari op haar website. Het is de eerste grootschalige enquête onder mensen met matige tot ernstige psoriasis. Ruim 8.300 deden mee aan het onderzoek. Hiermee is dit het grootste wereldwijde onderzoek ooit naar de percepties over een gave huid.

Discriminatie onacceptabel
Novartis noemt de discriminatie en vernedering die patiënten ervaren ‘onacceptabel’. Ook blijkt uit het onderzoek dat 16% van de mensen toegeeft zich niet in het openbaar te durven tonen vanwege hun huidaandoening. Ook zegt 55% van de ondervraagden een (bijna) gave huid geen realistisch behandeldoel te vinden. Volgens Novartis laten de cijfers een gebrek aan hoop en een laag zelfbeeld zien onder mensen met psoriasis.

Wereldwijde prioriteit
‘De enige manier waarop we het leven van patiënten kunnen verbeteren is door naar hen te luisteren en met hen samen te werken via patiëntenorganisaties om de status quo te doorbreken’, zegt Vasant Narasimham, global head drug development & chief medical officer van Novartis. ‘Deze enquête ondersteunt de resolutie van gezondheidsorganisatie WHO om psoriasis te zien als een wereldwijde gezondheidsprioriteit. We moeten het stigma en de onbekendheid van de ziekte psoriasis wegnemen.’

Chronische ziekte
Psoriasis is een algemeen bekende, niet-besmettelijke auto-immuun ziekte. Ongeveer 3% van de wereldbevolking lijdt aan psoriasis. Plaque psoriasis is de meest voorkomende vorm van psoriasis en uit zich als verdikte, rode plaques, bedekt met zilvergekleurde dode huidcellen. Psoriasis is een langdurige, chronische en stress veroorzakende ziekte en wordt ook geassocieerd met andere ernstige aandoeningen zoals diabetes, cardiovasculaire ziekten en depressie.

Novartis ontwikkelt, net als diverse andere leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, verschillende nieuwe medicijnen tegen huidziekten.

Bericht Novartis

Pledge Psoriasis