801db4e6c53f05c3367de9742bb4ae8393fe6df9

Podcasts over innovatieve medicijnen bij BNR

‘Wist jij dat een pilletje allang niet meer uit een bruin potje komt?’ Met deze vraag opent BNR Nieuwsradio een nieuwe serie podcasts: ‘Tech en medicijnen’. Medicijnen zijn steeds vaker geen gewone pillen meer, maar complexe behandelingen op maat.

14 mrt 2018

In een serie inspirerende interviews spreekt presentator Tom van ’t Hek met boeiende sprekers uit de zorg. De podcasts gaan over de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van genezen. Aan de orde komen bijvoorbeeld geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, omdat de Vereniging het belangrijk vindt om medische deskundigen aan het woord te laten over de nieuwste medische innovaties.

Voorspellen
Biotechnologie en medische beeldvorming is het gespreksonderwerp in de podcast waarin hoogleraar Guus van Dongen (VUmc) aan het woord komt. Hij legt uit hoe scanners duidelijk kunnen maken hoe en of medicijnen hun weg vinden in het lichaam van de patiënt. Zo is te voorspellen of een medicijn werkt bij een patiënt. Een belangrijke ontwikkeling, om patiënten meer op maat te kunnen behandelen. Guus van Dongen benadrukt het belang van samenwerking tussen academische centra en de geneesmiddelenbedrijven om nieuwe innovaties bij de patiënt te krijgen. ‘Als er één branche goed is in het goedkoop en kwalitatief goed produceren van medicijnen, is het wel de farmaceutische sector.’

Big data
Gezondheidseconoom Xander Koolman (VUmc) en Bart Benraad (Zorgverzekeraars Nederland) spreken in een andere podcast over de betaalbaarheid van medicijnen. Zij gaan onder meer in op transparantie, bundeling van inkoopkracht en weesgeneesmiddelen. In de derde podcast deelt hoogleraar Niels Chavannes zijn droom over het gebruik van big data en medicijnen. Tom van ’t Hek spreekt met hem over onderwerpen als e-health, wearables, robotica en het belang van preventie.

Twintig podcasts
In totaal verschijnen er de komende weken twintig podcasts over geavanceerde behandelingen. Elk interview duurt ruim twintig minuten. De eerstvolgende podcasts verschijnen op 26 maart.

Podcasts op site BNR