2017-03-10 Merit Boersma

Vereniging: 'Sluisplan zorgverzekeraars geen goed idee'

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen vindt de oproep van Zorgverzekeraars Nederland aan minister Bruins van VWS, om meer dure geneesmiddelen in de sluis te laten instromen, te kort door de bocht.

Dit zei Merit Boersma, hoofd Communicatie van de Vereniging, 22 maart tegenover Zorgvisie. Ze reageerde hiermee op het pleidooi van Bart Benraad, programmamanager bij ZN, om meer medicijnen in de sluis te plaatsen.

Oplopende wachttijden
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen vindt deze oproep van ZN te kort door de bocht. Volgens de Vereniging is de sluis niet het beste instrument om de prijzen te verlagen. Ook vreest de Vereniging dat meer medicijnen in de sluis de wachttijden voor patiënten doet oplopen. ‘Nu duurt het gemiddeld anderhalf jaar voordat een geneesmiddel dat in de sluis zit door verzekeraars wordt vergoed', zegt Merit Boersma. 'De patiënt is daar dus de dupe van.'

Zwart gat
De Vereniging is voorstander van onderhandelingen buiten de sluis om. ‘Dan kunnen zorgverzekeraars, ziekenhuizen, het ministerie van VWS en geneesmiddelenbedrijven om de tafel om tot een goede prijs te komen’, aldus Boersma. Komt een medicijn alsnog in de sluis, dan moeten er volgens de Vereniging duidelijke afspraken worden gemaakt. Boersma: ‘De sluis is soms een zwart gat, waarbij voorwaarden en het tijdsbestek onduidelijk zijn’.

Artikel Zorgvisie

Standpunt sluis Vereniging