2018-04-10 Frank Leebeek (Erasmus MC)

Frank Leebeek: ‘Kostbare gentherapie uiteindelijk goedkoop’

Gentherapie, een behandeling die genetisch materiaal van de patiënt verandert, kan veel zorgkosten besparen. Dat zegt Frank Leebeek, hoogleraar binnen het Erasmus MC, in een podcast voor BNR die deel uitmaakt van de serie podcasts ‘Tech & Medicijnen’.

Volgens Leebeek biedt gentherapie het grote voordeel dat het een eenmalige infusie is waarna de patiënt jarenlang geen andere medicijnen meer nodig heeft. ‘Dit bespaart uiteindelijk enorm veel zorgkosten’, aldus de internist-hematoloog.

Lange termijn
Leebeek pleit ervoor om de investeringen in geneesmiddelen te beoordelen over een langere periode. ‘Als ik minister Bruins van VWS een boodschap zou mogen meegeven, dan is het dat sommige geneesmiddelen op de korte termijn kostbaar zijn, maar op de lange termijn juist goedkoper. En andersom kunnen goedkope medicijnen op de lange termijn juist heel duur blijken.’

Baanbrekende cijfers
Een van de nieuwe ontwikkelingen is volgens de hoogleraar de Car-T-celtherapie waarbij witte bloedcellen buiten het lichaam van de patiënt worden gemanipuleerd, zodanig dat ze na herplaatsing in het lichaam kankercellen aanvallen. ‘Momenteel lopen er verschillende studies met spectaculaire resultaten’, zegt Leebeek. ‘In sommige onderzoeken blijkt ongeveer de helft van de patiënten, voor wie geen behandelmogelijkheid meer beschikbaar was, na de therapie ziektevrij. Dat zijn echt baanbrekende cijfers.’

Serie podcasts
De podcast met Frank Leebeek maakt deel uit van een nieuwe serie podcasts: ‘Tech & Medicijnen’ op BNR Nieuwsradio. In deze serie interviewt presentator Tom van ’t Hek sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De Vereniging vindt het belangrijk om medische deskundigen aan het woord te laten over de nieuwste medische innovaties.

BNR-podcast gentherapie

BNR-podcast serie Tech & Medicijnen