WGNO Amgen Chris van den Heuvel   cholesterol

‘Wij geven niet op voordat we cholesterol hebben verlaagd’

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer twee. Chris van den Heuvel van Amgen: ‘Je hart is je motor en daarop moet je feilloos kunnen vertrouwen. Helaas kan niet iedereen dat.’

Chris van den Heuvel van Amgen maakt zich sterk voor patiënten met Familiaire Hypercholesterolemie. 'De impact op de kwaliteit van leven na een infarct of een beroerte zijn groot. Naast de eventuele blijvende lichamelijke schade, ben je ook opeens hartpatiënt en leef je met angst en onzekerheid. Ik wil dat ze ook zonder angst voor infarcten en beroertes kunnen blijven leven.’

Risicofactoren
‘Iedereen kan een hart- of vaatziekte krijgen. Er zijn bepaalde risicofactoren die de kans verhogen. Sommige risicofactoren kan je zelf beïnvloeden, andere niet. Een van de beïnvloedbare risicofactoren is een te hoog LDL, het slechte cholesterol. Een teveel aan LDL in het bloed kan schadelijk zijn voor de bloedvaten en daardoor hart- en vaatziekten veroorzaken.'

Gezonde leefstijl
'Gelukkig kunnen mensen hun LDL goed houden door een gezonde leefstijl, door gezond te eten met minder verzadigd vet en door overwicht te voorkomen. Ook voldoende beweging, stoppen met roken en soms ook het slikken an cholesterolverlagende medicijnen dragen bij aan een goed LDL-niveau.’

Belofte Chris van den Heuvel

Campagne WijGevenNietOp

Hartstichting, deze week is het collecteweek