2018-05-15 Profielfoto Marco Blom (Alzheimer Nederland)

Alzheimer Nederland: ‘Het is vijf voor twaalf’

Dementie wordt een steeds groter probleem voor Nederland. Volgens Marco Blom, directeur van Alzheimer Nederland, is het vijf voor twaalf en zijn acute maatregelen noodzakelijk: ‘Als we niets doen, keert de wal het schip.’

16 mei 2018

De cijfers liegen er niet om. Nederland telt op dit moment ruim 270.000 mensen met dementie. De zorg voor hen staat onder druk, zeker omdat het aantal mensen met de ziekte de komende decennia verdubbelt, ook onder alleenstaanden. Tegelijk neemt het aantal beschikbare mantelzorgers af, net als het potentieel aan beroepskrachten in de zorg.

Preventie belangrijk
‘Ik zou mij als maatschappij eens flink achter de oren krabben’, zegt Marco Blom. ‘Hier ligt voor ons allemaal een forse uitdaging voor de toekomst. Als we niets doen, keert de wal het schip.’ Een van de interventies waar Blom op inzet is preventie. ‘Als mensen voldoende bewegen, sociaal actief blijven, niet roken en niet drinken in combinatie met het goed behandelen van hart- en vaatziekten en diabetes, dan kunnen we de ziekte steeds vaker uitstellen. Dat is dan nog geen afstel, maar wel een belangrijke eerste stap.’

Samen optrekken
Blom ziet kansen om vanuit Alzheimer Nederland en betrokken geneesmiddelenbedrijven extra aandacht te geven aan het thema preventie. ‘Wij zijn als Alzheimer Nederland de spin in het web en communiceren met mantelzorgers, zorgverleners en patiënten. Maar het is voor ons best lastig om op een slimme manier het algemene publiek te overtuigen hoe risicofactoren kunnen worden beperkt. De geneesmiddelensector heeft de kennis om deze doelgroepen effectief te benaderen.’

Mantelzorgers faciliteren
Daarnaast moeten mantelzorgers die mensen met dementie ondersteunen volgens Blom veel meer gefaciliteerd worden. ‘De verborgen ziektekosten van dementie zijn twee keer zo hoog als de kosten van de ziekte zelf. Dit komt door de maatschappelijke uitval van mantelzorgers die ook weer zorgkosten opleveren en vaak hun werk, al dan niet tijdelijk, moeten stilleggen.’

Vroegere diagnose
Het zou goed zijn als de ziekte in een eerder stadium kan worden vastgesteld, denkt de voorman van Alzheimer Nederland. Nieuwe manieren van tijdige diagnostiek moet dit mogelijk maken. Als patiënten tijdig de diagnose krijgen, dan kan die eerste, meest belastende fase van de ziekte worden ingekort. Blom: ‘Wetenschappers zijn hard op weg om de diagnose van de ziekte te kunnen stellen bij mensen bij wie de ziekte al wel aanwezig is, maar nog geen klinische verschijnselen zijn vastgesteld. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel.’

Kennisatelier 29 mei
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen organiseert dinsdagmiddag 29 mei een open Kennisatelier over dementie. In deze bijeenkomst delen Philip Scheltens (VUmc Alzheimercentrum), Marjolein Scholten (ZonMw) en Gerard Schouw (Vereniging) de laatste inzichten over preventie, diagnostiek en behandeling van dementie. Aanmelden is nog mogelijk.

Alzheimer Nederland

Meer info en aanmelden Kennisatelier dementie