Credit: Henk Thomas

Clevers: ‘Kweken mini-organen vervangt transplantatie’

Hans Clevers, hoogleraar moleculaire genetica aan de Universiteit Utrecht, ziet een grote toekomst weggelegd voor het kweken van mini-organen. Dit vertelt hij in de nieuwste BNR-podcast in de serie Tech & Medicijnen.

De hoogleraar laat in de podcast zijn licht schijnen op zijn wetenschappelijke ontdekkingstocht rond stamcelonderzoek. ‘We hebben ontdekt dat stamcellen in organen continu blijken te delen’, aldus Clevers. ‘Bij het testen in een mensendarm zagen we tot onze stomme verbazing dat we een minidarm konden kweken.’

Weefsels kweken
Later gingen Clevers en zijn onderzoekers hetzelfde mechanisme toepassen op het weefsel van andere organen, zoals de longen en het hart. ‘Inmiddels kunnen we weefsels van patiënten met kanker kweken, zodat geneesmiddelen specifiek op hun tumoren kunnen ontwikkelen’, zegt Clevers trots.

Razendsnelle ontwikkelingen
De ontwikkelingen gaan volgens de hoogleraar razendsnel. ‘Een volgende stap zou kunnen zijn dat we een stukje lever printen. Dat kan nu al op heel kleine schaal, maar het zal nog wel vijf tot tien jaar duren voordat het toepasbaar is. Uiteindelijk hopen we de orgaantransplantatie te kunnen vervangen door het kweken van mini-organen. Zodat een patiënt met een chronische nierziekte niet hoeft te wachten op een nieuwe nier, maar direct een gekweekt orgaan kan krijgen.

Metamorfose vakgebied
Clevers constateert dat zijn vakgebied de afgelopen decennia een ware metamorfose heeft ondergaan: ‘Alles wat we met dna kunnen, bestond in de jaren’80 niet. Het was toen echt pionieren. Nu gaan de ontwikkelingen elk jaar twee keer zo snel. Vijftien jaar geleden kostte het aflezen van iemand erfelijke code nog drie miljard euro, nu nog maar een paar honderd euro.’

Serie podcasts
De podcasts maken deel uit van een nieuwe serie podcasts: ‘Tech en medicijnen’ op BNR Nieuwsradio. In deze serie interviewt presentator Tom van ’t Hek boeiende sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De Vereniging vindt het belangrijk om medische deskundigen aan het woord te laten over de nieuwste medische innovaties.

BNR-podcast Stamcelonderzoek

Overzicht BNR-podcasts