immuun

EenVandaag: ‘Doorbraak kanker dankzij immuuntherapie’

Immuuntherapie zorgt ervoor dat het eigen afweersysteem kankercellen beter kan vernietigen. Dit was de centrale boodschap van de reportage die EenVandaag 4 mei uitzond.

John Haanen, internist-oncoloog van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis benadrukte in de uitzending dat immuuntherapie niet de ziekte kanker, maar het immuunsysteem behandelt. ‘We zetten het immuunsysteem aan om zelf iets tegen de kanker te doen’, aldus Haanen. ‘Dus dat is echt anders dan andere behandelingen tegen kanker.’

Snelle ontwikkelingen
Immuuntherapie staat volop in de belangstelling en de ontwikkelingen gaan snel. De behandeling is een verzamelnaam voor verschillende behandelingen die ons afweersysteem in staat moeten stellen kankercellen veel beter te bestrijden. Min of meer zoals afweercellen dat ook doen bij bacteriën.

Afweersysteem versterkt
Immuuntherapie bewerkt en versterkt het afweersysteem. De behandeling richt zich niet op de tumor, zoals bij een operatie of het geven van geneesmiddelen. De behandeling loopt al voor verschillende vormen van kanker zoals melanoom, longkanker, nierkanker en blaaskanker. ‘Voor deze vormen is de behandeling al effectief gebleken’, aldus Haanen in EenVandaag.

Reportage EenVandaag