Gilead_Kite_combo_RGB-01

Gilead opent fabriek in Nederland

Het Amerikaanse geneesmiddelenbedrijf Gilead gaat in Hoofddorp een productievestiging openen. De nieuwe vestiging zal vanaf 2020 werk bieden aan zeker 300 mensen. Dit maakte Gilead dinsdag bekend.

Het gaat om een uiterst moderne fabriek waar het bedrijf celtherapieën tegen kanker zal maken. Gilead, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, wil vanuit Hoofddorp heel Europa kunnen voorzien.

‘Korte lijnen’
Het was voor Gilead belangrijk een tweede fabriek te openen naast de fabriek in Amerika, zodat patiënten in Europa straks snel kunnen worden voorzien. 'Het is van belang de lijnen zo kort mogelijk te houden', aldus Markwin Velders van Kite, het bedrijf dat Gilead in 2017 overnam, in het Financieele Dagblad.
Door de therapieën in Europa te produceren, reduceert Gilead de productietijd en neemt het risico op fouten of vertraging af. Ook houdt het bedrijf er rekening mee dat zijn Amerikaanse fabriek op enig moment op zijn maximale productiecapaciteit zal stuiten.

Aantrekkelijk vestigingsklimaat
Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve geneesmiddelen, is blij met de komst van de fabriek van Gilead. ‘De vestiging van deze fabriek voor innovatieve celtherapieën in Hoofddorp, onderstreept de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsland voor hoogwaardige geneesmiddelenbedrijven. De komst van de EMA naar Amsterdam zet Nederland op de kaart en werkt als een magneet voor bedrijven om zich in Nederland te vestigen.’

PharmInvestHolland
De geneesmiddelensector trekt onder andere met Health~Holland, VNO/NCW en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op in het gezamenlijke initiatief PharmInvestHolland om Nederland neer te zetten als optimale locatie voor R&D en productie in de farma. Daartoe is een bidbook ontwikkeld dat op de site van Health~Holland is in te zien.

Persbericht Gilead

Bidbook