Europese dag van de beroerte.JPG

Herkennen beroerte van levensbelang

Dinsdag 8 mei vindt de Europese Dag van de Beroerte plaats. Het thema van deze preventiedag is ‘voorkom en herken een CVA-beroerte’. Het voorkomen en herkennen van een beroerte kan van levensbelang zijn.

In Nederland krijgen ieder jaar 40.000 mensen een beroerte. Ook wel Cerebro Vasculair Accident (CVA) genoemd. Beroerte is een verzamelnaam voor verschillende problemen met de bloedvoorziening van de hersenen: herseninfarct, hersenbloeding of een Transient Ischaemic Attack (TIA). Jaarlijks overlijden circa 10.000 mensen aan de gevolgen hiervan. Ook krijgt een groot aantal mensen te maken met zichtbare en onzichtbare gevolgen van een beroerte. Het is de grootste oorzaak voor invaliditeit.

Voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen. Om de risico’s op een beroerte te beperken is het belangrijk een gezonde levensstijl te hebben. Goede voeding, voldoende beweging, niet roken en stress beperken dragen hieraan bij. Op de Europese Dag van de Beroerte kunnen mensen in Nederland op ruim honderd locaties een informatiemarkt bezoeken. Verschillende locaties bieden naast een informatiemarkt ook de mogelijkheid aan voor een controle op risicofactoren.

Herkennen
Als artsen een beroerte binnen 4,5 uur behandelen, kunnen de gevolgen vaak beperkt worden. Daarom is het zeer belangrijk dat mensen een beroerte tijdig herkennen. De drie meest voorkomende signalen zijn een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm.

Medicijnen
Om nieuwe beroertes te voorkomen, schrijven artsen vaak medicijnen voor. Afhankelijk van het type beroerte en de oorzaak, kan dit gaan om onder meer bloeddrukverlagers, antistollingsmiddelen en cholesterolverlagers. Diverse leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen houden zich bezig met de ontwikkeling van dit soort medicijnen.