MM 2018 omslag Engels

Nieuwste geneesmiddelen steeds minder voorgeschreven

Als na vele jaren een nieuw geneesmiddel in Nederland is geregistreerd en vergoed, wil het nog niet zeggen dat het beschikbaar is voor de patiënt. In werkelijkheid krijgen maar weinig patiënten de nieuwste middelen, zo blijkt uit de MedicijnMonitor 2018.

Van de totaal 9,2 miljard standaard doseringen van alle geneesmiddelen die in 2017 werden voorschreven, was maar 0,6 procent een geneesmiddel dat minder dan vijf jaar beschikbaar is. De cijfers in de nieuwste editie van de MedicijnMonitor laten zien dat het percentage verstrekte nieuwe geneesmiddelen de afgelopen twintig jaar sterk is afgenomen, van 5,6 procent in 1997 naar 0,6 procent vorig jaar.

Engelse editie
Na de Nederlandse editie is inmiddels ook de digitale Engelstalige editie van de MedicijnMonitor verschenen. Deze is te downloaden vanaf de website van de Vereniging via onderstaande link.

Medicines Monitor 2018

Nieuwste_GM_minder-voorgeschreven-2520x1500-RGB-DEF-18022701Klik op de illustratie voor een vergroting