Pillen in doosje

Vereniging: ‘Patiëntbelang voorop in strijd tegen vervalsingen.’

‘De patiëntveiligheid staat altijd voorop’, stelt Merit Boersma, woordvoerder van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De Vereniging reageert in een artikel van NRC en Reporter Radio op de hoge kosten om medicijnvervalsing te bestrijden.

In februari 2019 gaat de Falsified Medicines Directive (FMD) in. De invoering van deze nieuwe Europese verordening om vervalsingen van geneesmiddelen tegen te gaan, betekent dat ieder doosje medicijnen een unieke identificatiecode en een specifieke verzegeling krijgt. Hierdoor wordt een doosje duurder.

Tegengaan vervalsingen
De Vereniging benadrukt dat vervalsingen strafbaar zijn en in strijd met de wet. Het tegengaan van vervalsingen en het vergroten van de pakkans dient daarom per definitie een gemeenschappelijk en maatschappelijk belang. Nepmedicijnen kunnen dodelijke gevolgen hebben.

Veranderingen doorvoeren
Geneesmiddelenbedrijven moeten hard aan de slag om deze veranderingen door te kunnen voeren. Voor Nederlandse generieke fabrikanten, groothandels en apothekers worden die kosten geschat op 60 tot 100 miljoen euro. De Bogin, koepel van de generieke geneesmiddelenindustrie, noemt als gevaar dat geneesmiddelenbedrijven zich vanwege hoge kosten terugtrekken en er een verschraling van het medicijnaanbod optreedt.

Patiëntveiligheid voorop
Merit Boersma benadrukt dat de patiëntveiligheid altijd voorop staat. ‘Vervalste geneesmiddelen berokkenen grote schade en kunnen zelfs levens kosten. Mensen denken een veilig en gecontroleerd geneesmiddel van een vertrouwde fabrikant te krijgen, maar worden op het verkeerde been gezet met een medicijn waarvan de samenstelling en de herkomst niet helder is.’

Matrixcode controleren
Het nieuwe datasysteem kan alleen maar gebruikt worden door nationale inspecties om op te sporen waar een vervalsing in de keten is binnengekomen. Merit Boersma: ‘Misschien kunnen we over enkele jaren wel naar een systeem dat iedereen met een app op zijn telefoon thuis met de matrixcode kan controleren of een geneesmiddel wel echt en dus veilig is. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.’