Image-1

Blog Aarnoud Overkamp: Niet kinderachtig

Ik voel me een Nederlander, maar ook een Europeaan. Wie grote ambities heeft voor de bestrijding van ziektes, kijkt over de grens. Daarom ben ik blij dat de Europese Commissie het budget voor onderzoek en innovatie wil uitbreiden naar 100 miljard euro.

13 jun 2018

De onderzoeksgelden gaan naar Horizon 2020, een Europees wetenschappelijk onderzoeksprogramma dat zich richt op terreinen als gezondheid, klimaat, energie en veiligheid. In dat programma zit momenteel 77 miljard euro. Het extra geld gaat onder meer naar vergrijzing en kanker.

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen maakt er al jaren geen geheim van een warm voorstander te zijn van optimale publiek-private samenwerking, als het gaat om geneesmiddelenontwikkeling. Dat is niet alleen op nationaal, maar ook op Europees niveau keihard nodig.

In Europa gebeurt op dat vlak al het nodige. Een goed voorbeeld is IMI, het Innovative Medicines Initiative. Dit gezamenlijke project van de Europese Commissie en EFPIA bestaat deze maand precies tien jaar. Reden voor een speciaal evenement op 27 juni. IMI is het grootste publiek-private samenwerkingsproject ter wereld in de life sciences sector, met een budget van ruim 3,2 miljard euro. Circa de helft van dat geld komt uit Horizon 2020.

‘Dit is het meest ambitieuze onderzoeks- en innovatieprogramma ooit’, zei eurocommissaris Carlos Moedas afgelopen week over Horizon 2020. Er gaat qua toewijding en financiën een flinke schep bovenop, ook al verlaten de Britten de Europese Unie. De Commissie wil onder meer een Europese Innovatieraad optuigen. Die raad moet de meest baanbrekende technologieën van het laboratorium naar de markt loodsen.

Het is fantastisch dat Europa hoge prioriteit geeft aan onderzoek en innovatie. Binnen Horizon 2020 is voor gezondheid 7,7 miljard euro uitgetrokken. Dat is absoluut geen kinderachtig bedrag. Maar geneesmiddelenontwikkeling is tijdrovend, risicovol en vooral kostbaar. Voor de ontwikkeling en registratie van één goed werkend medicijn, inclusief alle benodigde patiëntstudies, is vaak ruim een miljard euro nodig.

Naast de bekende ziektebeelden als kanker en hart- en vaatziekten zijn er nog enkele duizenden zeldzame ziektes zijn waarvoor nu geen goed werkend medicijn is. Wetenschappers en geneesmiddelenbedrijven hebben dus nog veel belangrijk werk te doen. Daarvoor moeten wij als sector de blik nog nadrukkelijker naar buiten richten. Laten we elke kans aangrijpen om krachtig samen te werken met de Nederlandse en Europese overheid. Miljoenen patiënten kijken er naar uit.

Aarnoud Overkamp,
vicevoorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen