Behandeling op maat BASE_WIDE_10

Hoe Amsterdams onderzoek leidt tot innovatieve fabriek

Dankzij excellent Amsterdams medisch onderzoek werken straks in Hoofddorp bij biotechbedrijf Kite Pharma, onderdeel van Gilead, driehonderd mensen in een fabriek voor celtherapie tegen kanker. Aldus een special van Het Parool.

Kite Pharma produceert straks in de nog te bouwen fabriek een vorm van immunotherapie. Afweercellen van Europese patiënten worden als het ware opnieuw geprogrammeerd, zodat ze de kankertumor kunnen herkennen en opruimen.

Bij uitstek
Hoofddorp was bij uitstek geschikt door de nabijheid van Schiphol. Het gaat om uitbehandelde patiënten, dus haast is geboden. In Los Angeles zit het door Gilead overgenomen Kite Pharma ook pal naast het vliegveld. Maar de Haarlemmermeer heeft de komst van Kite toch vooral te danken aan de Amsterdamse start-up T Cell Factory.

Investeren in Nederland
Toen Kite Pharma deze spin-off van kankerinstituut NKI in 2015 overnam, werd meteen afgesproken een laboratorium te openen op Science Park. ‘En nu investeert Gilead in Nederland omdat wij al in Nederland zaten’, zegt Markwin Velders, vice president operations van Kite Pharma, die ook voorzitter is van branchevereniging HollandBio. Moederbedrijf Gilead is lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmidelen.

Goede research
‘In het algemeen staat Amsterdam, en Nederland in het algemeen, goed bekend om zijn research, zegt Velders. ‘Mooie vangst,’ zegt ook René Buck, die met zijn adviesbureau BCI onderzoek doet naar de kansen voor life sciences. ‘Het is voor het eerst in jaren dat een nieuw bedrijf hier zo'n grote productievestiging neerzet.’

Kansen
Voor distributiecentra en Europese hoofdkantoren rond de life sciences ziet Buck door de nabijheid van Schiphol en het belastingklimaat wel goede kansen rond Amsterdam, zeker sinds de Brexit. ‘Juist voor bedrijven die voeding en medicijnen fabriceren, blijft het aantrekkelijk om de afstemming met de toezichthouder voor 27 EU-landen ineens te doen.’

Investeringsland
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is betrokken bij het consortium PharmInvestHolland dat bestaat uit stakeholders in de life sciences die gezamenlijk Nederland promoten als investeringsland voor R&D en productie van geneesmiddelen. Hiervoor werd onder andere een bidbook ontwikkeld.

PharmInvestHolland
In PharmInvestHolland werken de volgende partijen samen: AmCham (de Amerikaanse Kamer van Koophandel), Health~Holland, HollandBIO, Lygature, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Netherlands Foreign Investments Agency (NFIA), VNO-NCW en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Meer informatie over investeren in Nederland en het bidbook