Vaccins BASE_WIDE_41

Tegenslag voor Alzheimer onderzoek AstraZeneca en Lilly

In de lange reeks pogingen een medicijn te vinden tegen dementie kwam een nieuwe tegenslag. Op 12 juni maakten AstraZeneca en Lilly bekend dat ze gezamenlijk onderzoek naar een geneesmiddel tegen Alzheimer staken. Dit meldt Het Financieele Dagblad.

'We zijn enorm teleurgesteld voor de miljoenen mensen die onder deze verwoestende ziekte te lijden hebben', aldus dinsdag Daniel Skovronsky, het hoofd van Lilly's onderzoeksdivisie. Lilly zei dat het bedrijf vastbesloten is de zoektocht naar een Alzheimer-medicijn voort te zetten.
AstraZeneca en Lilly blijven overigens wel samenwerken aan een ander potentieel product voor de behandeling van Alzheimer (MEDI 1814), dat op dit moment in fase 1 van het klinisch onderzoek is.

Negatief advies
AstraZeneca en Lilly maakten dinsdag bekend hun onderzoek naar lanabecestat te zullen stoppen. Het experimentele medicijn werd in twee grootschalige onderzoeken op patiënten getest. Aanleiding voor de stopzetting is een advies van deskundigen, die hebben geconcludeerd dat het onderzoek waarschijnlijk niets zal opleveren.

Miljarden
Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen: 'Helaas onderstreept dit weer dat geneesmiddelenontwikkeling een langdurig, kostbaar en riskant proces is. De afgelopen dertig jaar zijn al tientallen miljarden euro’s geïnvesteerd in onderzoek naar Alzheimer. Daarmee is veel kennis vergaard, maar hét medicijn is er nog niet.' Vorige maand staakte Johnson & Johnson een patiënten onderzoek naar een vergelijkbaar medicijn uit de klasse van zogenoemde bace-remmers.

Investeringsfonds
Diverse leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, waaronder Biogen, investeren in ontwikkelingsprogramma's voor Alzheimer-medicijnen. Pfizer, dat begin dit jaar zich terugtrok uit eigen Alzheimer-onderzoek, richtte een speciaal investeringsfonds voor onderzoek naar neurologische ziekten op. Op 6 juni maakte Pfizer meer over het fonds bekend.

Persbericht AstraZeneca en Lilly

Investeringsfonds Pfizer