WGNO Pfizer Naomi van Tricht stamceldonoren

‘Wij geven niet op tot er voor iedereen een stamceldonor is’

Voor patiënten met een vorm van bloedkanker zijn stamcellen van een donor vaak de laatste kans op leven. Naomi van Tricht van Pfizer besloot stamceldonor te worden. ‘Als mens heb ik de kans om mensen écht te helpen genezen wanneer ik stamcellen doneer.’

Per jaar krijgen enkele duizenden mensen in Nederland te horen dat ze een vorm van bloedkanker hebben. Een patiënt met leukemie of een andere ernstige bloedziekte kan genezen dankzij de stamcellen van een donor. Een transplantatie is voor veel patiënten noodzakelijk om te kunnen overleven. Maar nog steeds is het niet mogelijk om voor elke patiënt op tijd een passende stamceldonor te vinden. De kans op een donor binnen de familie van de patiënt is slechts dertig procent.

Meer dan medicijnen
Naomi van Tricht is commercial strategy - en salesmanager oncology bij Pfizer en wilde een persoonlijke bijdrage leveren om het leven van anderen te verbeteren. Ze besloot daarom stamceldonor te worden. Van Tricht: ‘We kunnen medicijnen maken die kanker onderdrukken of die het leven verlengen. Maar als mens heb ik de kans om mensen écht te helpen genezen wanneer ik stamcellen doneer.’

Lees het interview met Naomi van Tricht.

#WijGevenNietOp
De belofte van Naomi is onderdeel van #WijGevenNietOp, een verzameling beloftes van medewerkers van geneesmiddelenbedrijven. Zij vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen en de strijd tegen ziektes waarvan we vandaag nog verliezen.

Meer over stamceldonatie