01_147349_WGNO_BANNERS_12_02BS    Hepatitis

Wij Geven Niet Op: hepatitis goed te behandelen

Hepatitis komt veel voor, maar veel mensen zijn zich niet bewust dat ze besmet zijn. Daarom start tijdens de Wereld Hepatitis Dag op 28 juli de campagne Find the Missing Millions. Gelukkig genezen de meeste hepatitispatiƫnten door nieuwe medicijnen.

19 jul 2018

Hepatitis is een ontsteking van de lever, die vaak veroorzaakt wordt door een virus. Er zijn verschillende varianten van hepatitis. In Nederland lopen jaarlijks zo’n 400.000 mensen een infectie van het besmettelijke hepatitis B-virus op.
Ongeveer 10 procent van de infecties ontwikkelt zich in een chronische variant en de overige patiënten geneest volledig. De hepatitis C-variant komt minder vaak voor, maar ontwikkelt zich veel vaker in een chronische variant. Door nieuwe geneesmiddelen is de behandeling van hepatitis veel effectiever geworden en zijn bestaande intensieve therapieën overbodig geworden.

Find the Missing Millions
Wereldwijd zijn ongeveer driehonderd miljoen mensen geïnfecteerd met het besmettelijke hepatitis virus, zonder dat ze zich daarvan niet bewust zijn. Daarom is dit jaar het thema van de Wereld Hepatitis Dag ‘Find the Missing Millions’.

Nederlands project
In Nederland loopt sinds 2017 het CELINE-programma (Hepatitis C Elimination in The Netherlands. Binnen dit programma sporen de acht UMC’s iedereen op die ooit positief getest is op hepatitis C en bieden hen een onderzoek en een behandeling aan. Het programma is onderdeel van het Nationale Hepatitisplan van het RIVM. Gilead, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, subsidieert het CELINE-programma.

Nationale Hepatitis Dag
In Nederland is er extra aandacht voor hepatitis op 28 november tijdens Nationale Hepatitis Dag. Dan komen alle betrokken wetenschappers, artsen en patiëntenverenigingen bij elkaar.

Maag Lever Darm stichting

Nederlandse leverpatiëntenvereniging

Find the Missing Millions

#WijGevenNietOp