aids2018

Aids2018: Breaking barriers, building bridges

Deze week vindt in Amsterdam de wereld aids conferentie AIDS2018 plaats. Tijdens dit internationale congres komen zo’n 18.000 artsen, onderzoekers, belangenbehartigers en patiënten van over de hele wereld samen. Ook leden van de Vereniging zijn aanwezig.

Innovaties behandeling
Het programma van het tweejaarlijkse congres bestaat uit sessies over wetenschappelijk onderzoek, innovaties in de behandeling van hiv, preventie, beleid, belangenbehartiging en mensenrechten. Op de conferentie zullen de leden Gilead, Janssen en MSD aanwezig zijn. Frank Tomaka, Senior Director, Franchise Clinical Leader, HIV Vaccines bij Janssen zal dinsdagochtend tijdens de persconferentie over hiv preventie spreken. ViiV Healthcare, een internationaal farmaceutisch bedrijf die de hiv-expertise van GSK, Pfizer en Shionogi samenbrengt, presenteert tijdens AIDS2018 ruim twintig abstracts en data van twee klinische studies.

Steeds minder sterfgevallen
Van een doodsvonnis twintig jaar geleden is hiv nu een chronische ziekte. Patiënten worden door betere medicatie minder snel ziek en blijven langer leven. De geneesmiddelen zijn inmiddels zo verbeterd dat ze nog maar één keer per dag moeten worden ingenomen. Ook kunnen patiënten met de diagnose hiv tegenwoordig door goed gebruik van medicatie tijdens de zwangerschap en het toedienen van hiv-remmers na de geboorte een gezonde baby krijgen.

Positive flame
Rondom het congres is een satelliet programma met allerlei publieksactiviteiten zoals Positive flame en het programma The Power of Love over leven met hiv en medicatie. Negentig jaar geleden werd tijdens de Olympische zomerspelen in Amsterdam in 1928 de olympische vlam geïntroduceerd. Ter gelegenheid daarvan wordt op 28 juli voor het eerst de Positive flame ontstoken en door 37 fakkeldragers vanuit de Amsterdamse binnenstad naar het congres gebracht.

Leden betrokken bij R&D naar hiv en aids: AbbVie, BMS, GileadGSK, Janssen, MSD en Pfizer.

Onderzoekers 'realistisch optimistisch' over nieuw hiv-vaccin (NOS, 11 juli, Janssen)

Publieksactiviteiten:

The Power of Love

Positive Flame

AIDS_sterfgevallen-2520x1500-RGB-DEF-18022501Klik op de illustratie voor een vergroting