Blog Kaja Natland: Vaccins werken

De vaccinatiegraad in Nederland is opnieuw gedaald, volgens het RIVM. Daar maak ik me zorgen over. In Nederland vinden we het vanzelfsprekend dat onze kinderen gezond zijn. Dat komt doordat we ons amper nog bewust zijn van het effect van inentingen.

4 jul 2018

De vaccinatiegraad is onder de 95 procent gedaald. Dat maakt onze kinderen kwetsbaar voor een uitbraak van bijvoorbeeld mazelen. Bij HPV is de vaccinatiegraad van jonge vrouwen zelfs onder de 50 procent gezakt. Soms kan ik haast niet geloven wat ik lees, maar dit is echt waar.

Door te beslissen niet deel te nemen aan vaccinatieprogramma’s die veilig en streng gereguleerd zijn, zet je niet alleen de gezondheid van je eigen kinderen op het spel. Vanwege het belang van groepsimmuniteit wordt de hele samenleving geraakt, als de vaccinatiegraad daalt. Dat is precies waarom sommige kinderdagverblijven geen kinderen meer willen inschrijven die niet ingeënt zijn. Als de ouders zelf te maken gehad hadden met de ziekten die we vandaag kunnen voorkomen met inentingen, en als ze wisten hoe streng de regels zijn voor ontwikkeling en registratie van een vaccin, zouden ze misschien meer vertrouwen hebben in deze effectieve manier van preventie. We hebben onze goede volksgezondheid in belangrijke mate te danken aan vaccins.

Ik roep ouders op om in ieder geval meer waarde te hechten aan grondig wetenschappelijk onderzoek dan aan emoties. Wij, de geneesmiddelenbedrijven, ondersteunen alle nationale en Europese initiatieven om deze boodschap over te brengen. Europa presenteerde onlangs aanbevelingen en moedigt de afzonderlijke lidstaten aan om actie te ondernemen. Maar af en toe ben ik bang dat feiten er niet meer toe doen, voor sommige mensen. Dat is een angstaanjagende gedachte. Zo lang vaccins hun werk doen, waarderen we ze niet in de mate die ze verdienen. Dat is nu eenmaal het lot van preventie. Ik besef dat we niet al het kwaad kunnen uitbannen uit onze levens. Maar ik ben erg blij dat mijn twee zoons alle reguliere vaccins én bescherming tegen HPV hebben gekregen. HPV is namelijk seksueel overdraagbaar van mannen op vrouwen.

In Nederland is al meer dan vijftig jaar geen grote uitbraak geweest van een ernstige kinderziekte, dankzij effectieve vaccinatieprogramma’s. In alle oprechtheid hoop ik niet dat we een nieuwe uitbraak van de mazelen of een andere kinderziekte nodig hebben om kritische ouders te overtuigen. Laten we ons gezond verstand gebruiken, als ouders én als burgers, en gewoon erkennen dat vaccins veel ellende voorkomen. Ze werken.

Kaja Natland, bestuurslid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

RIVM over vaccins