meritfoto

Boersma: ‘Brede aanpak antibioticaresistentie noodzakelijk’

'Medicijnmakers en de overheid moeten de handen ineen slaan voor een brede aanpak van antibioticaresistentie.' Dit zegt Merit Boersma, woordvoerder van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Zij reageert hiermee op een artikel van 7 juli in het Financieele Dagblad (FD) over de risico’s van antibioticaresistentie. Volgens Boersma moeten preventie, maatschappelijke bewustwording en nieuwe publiek-private financieringsmodellen onderdeel uitmaken van deze brede aanpak.

Maatschappelijke bewustwording
De woordvoerder van de Vereniging vindt dat de potentiële risico’s van antibioticaresistentie groot zijn. Daarom wil de geneesmiddelensector samen met de overheid werken aan meer maatschappelijke bewustwording rond dit onderwerp. Ook preventie, de ontwikkeling van vaccins en een verstandig gebruik van antibiotica dragen volgens Boersma bij aan de aanpak van antibioticaresistentie.

Nieuwe financieringsmodellen
Dat er momenteel weinig nieuwe antibiotica worden ontwikkeld, is volgens Boersma een groot maatschappelijk probleem dat de hele wereld aangaat. Om dit probleem op te kunnen lossen, is het hard nodig dat geneesmiddelenbedrijven en de overheid de handen ineen slaan. ‘Beide partijen hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om nieuwe financieringsmodellen mogelijk te maken die de komst van nieuwe antibiotica kunnen stimuleren’, aldus Boersma.

Kennisatelier antibioticaresistentie
De geneesmiddelensector vindt de aanpak van antibioticaresistentie van groot maatschappelijk belang. Daarom organiseerde de Vereniging 14 juni een kennisatelier over dit onderwerp. Hieraan namen naast leden van de Vereniging ook andere geïnteresseerden deel.

Verslag kennisatelier antibioticaresistentie

Standpunt Vereniging antibioticaresistentie