danielle zandbergen

Daniëlle Zandbergen (GSK): ‘Vaccineren kan zoveel ellende besparen’

‘Vaccineren kan veel ellende besparen.’ Dat zegt Daniëlle Zandbergen, hoofd medical affairs bij GSK, in een radio-interview op BNR over het humaan papillomavirus (HPV), de veroorzaker van baarmoederhalskanker.

In het interview noemt Zandbergen het zorgelijk dat de vaccinatiegraad bij HPV, maar ook bij mazelen aan het afnemen is. ‘We weten uit cijfers dat hoe meer er gevaccineerd is, hoe beter de bescherming zal zijn. Jaarlijks moeten we 6.000 vrouwen met een voorstadium van baarmoederhalskanker behandelen. Met vaccinaties kun je hier een groot deel van voorkomen. Vaccinatie is een primaire preventie.’

Uitvoerig getest
Zandbergen legde uit dat vaccins, voordat zij op de markt komen, uitvoerig worden getest. ‘Dit gebeurt in diverse studies. Vooral op veiligheid wordt uitgebreid getest en de onderzoeken worden gecontroleerd door registratieautoriteiten. Ook als een vaccin al daadwerkelijk op de markt is, worden eventuele bijwerkingen continue gemonitord. Tot op heden zijn er bij HPV geen onverwachte zaken opgetreden.

Goede voorlichting
De medisch directeur van GSK, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, denkt dat goede voorlichting kan helpen om het nut en de noodzaak van vaccins beter over het voetlicht te brengen. Ik denk dat het goed is om ook na te denken over voorlichting aan professionals. Het is echt heel belangrijk dat dit verbetert.’

BNR-interview Daniëlle Zandbergen

Blog Kaja Natland ‘Vaccins werken’