UCB Pharma

Goedkeuring EMA voor labeluitbreiding middel tegen psoriasis

Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) keurt een labeluitbreiding goed voor het middel certolizumab pegol. Het gaat om een nieuwe indicatie voor gebruik bij volwassen patiënten met plaque psoriasis, ook wel de gewone psoriasis genoemd.

Dit maakte geneesmiddelenfabrikant UCB Pharma, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, 16 juli bekend.

Verkeerde signalen
Psoriasis is een veel voorkomende, chronische ontstekingsziekte van de huid. Oorzaak van de ziekte zijn de verkeerde signalen die het immuunsysteem naar de huid zendt. Hierdoor maakt de huid vier keer sneller dan normaal cellen aan. In Nederland leven ongeveer 425.000 mensen met deze aandoening. In Europa gaat het om zo’n vijftien miljoen psoriasispatiënten.

Waardevolle behandeloplossingen
Anwar Jagessar, Medical Lead Dermatologie NL bij UCB, is blij dat de goedkeuring door de EMA patiënten en mensen uit de gezondheidszorg een nieuwe behandeloptie kan bieden. Hiermee kan de ziekte maximaal onder controle worden gekregen en is een schone huid realiseerbaar. Jagessar: ‘Deze EMA-goedkeuring versterkt onze inzet om waardevolle behandeloplossingen te bieden aan patiënten voor wie we een belangrijk verschil kunnen maken. We zijn er trots op dat we daar nu ook patiënten met matige tot ernstige plaque psoriasis aan mogen toevoegen’.