Geneesmiddelenontwikkeling BASE_WIDE_07

‘Medicijnontwikkeling voor dementie een taai gevecht’

Ruim 270.000 Nederlanders kampen met dementie. De verwachting is dat dit aantal de komende twintig jaar zal verdubbelen, aldus de bijlage ‘Zorg van de toekomst’ vandaag bij de Volkskrant.

11 jul 2018

Philip Scheltens (hoogleraar neurologie en directeur van het VUmc Alzheimercentrum) en Gerard Schouw (directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) vertellen in deze bijlage dat de maatschappelijke aandacht voor dementie nog altijd tekortschiet.

Verwachtingen toekomst
Hoe belangrijk is de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve medicatie? Scheltens: “Het is cruciaal, omdat we op dit moment dus nog niet beschikken over effectieve geneesmiddelen. Gelukkig zijn er veel farmaceutische ontwikkelingen gaande, waardoor ik best optimistisch ben over de toekomst. Zo bevindt één medicijn voor de behandeling van vroege dementie zich in fase drie. Uiteindelijk zal het wel een paar jaar duren voordat de medicatie op de markt komt, als het überhaupt de laatste fase doorkomt. Toch stemt het mij tevreden dat er hard wordt gewerkt aan oplossingen. Het zou echter sneller kunnen, als bewustwording zou leiden tot meer investeringen van bedrijven, overheden en universiteiten. Want het probleem wordt de komende jaren alleen maar groter. Dementie wordt duurder dan kanker ooit geweest is.”

'Wij geven niet op'
Schouw: “Medicijnontwikkeling voor dementie is een taai gevecht, waar we al zo'n dertig jaar mee bezig zijn. Helaas moeten we nog regelmatig patiënten teleurstellen, omdat een medicijn dat in ontwikkeling is minder effectief blijkt te zijn dan we hoopten. Dat hoort bij geneesmiddelenontwikkeling. Soms moet je tienduizenden moleculen en stofjes testen, voordat je het ei van Columbus hebt. Gelukkig komen we steeds verder, omdat we ook leren van onderzoeken die vastlopen. Wij geven niet op.”

Artikel Philip Scheltens in bijlage Volkskrant.