Still 92 innovatieve gm

Meer goedgekeurde innovatieve geneesmiddelen

De afgelopen twintig jaar zijn vier keer meer geneesmiddelen op de Europese markt toegelaten. In 1997 liet het Europese Medicijn Agentschap (EMA) 25 innovatieve geneesmiddelen toe, vorig jaar waren dat er 92. Dat is goed nieuws voor patiënten.

De EMA beoordeelt nieuwe geneesmiddelen op werkzaamheid en veiligheid, zodat alleen de beste medicijnen op de Europese markt komen. In verband met de Brexit verhuist de EMA in 2019 van London naar Amsterdam. De komst van de Europese geneesmiddelenautoriteit is goed nieuws voor de bedrijven die in Nederland geneesmiddelen ontwikkelen. De vestiging van de EMA maakt het aantrekkelijk voor andere bedrijven om dat ook te doen.

Extra impuls
Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, is enthousiast: ‘Met de komst van geneesmiddelenautoriteit EMA naar Amsterdam krijgt het klimaat voor medicijnontwikkeling in ons land een extra impuls.’

Investeringskansen bedrijven
Schouw: ‘Via PharmInvestHolland, het sectorbrede samenwerkingsverband waarin onze brancheorganisatie een actieve partij is, brengen we met een bidbook de investeringskansen van ons land stevig onder de aandacht bij buitenlandse bedrijven. Zo beschikt Nederland over hoogopgeleid personeel, een uitstekende infrastructuur, veel R&D samenwerkingsinitiatieven, toegankelijke patiëntdata en een uitstekend academisch klimaat.’

Lees de blog van Gerard Schouw over investeringen in research & development in Nederland.

Onder de vlag #WijGevenNietOp vertellen medewerkers van geneesmiddelenbedrijven over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen tegen ziektes waarvan we de strijd vandaag nog verliezen.

Bidbook

EMA_goedkeuringen-2520x1500-RGB-DEF-18022501Klik op de afbeelding voor een vergroting