geneesmiddelenonderzoek_groot

'Nú gebeurt het op kankergebied'

Internationaal onderzoeker René Bernards van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis verwacht dat kanker voor het merendeel van de patiënten op termijn een chronische ziekte wordt. 'Nú gebeurt het op kankergebied, ik wil erbij zijn' zegt hij in het AD.

‘Kanker de wereld uit wordt moeilijk, maar het chronisch houden ligt binnen handbereik’, aldus Bernards. ‘Veel oude mannen gaan nu dood met prostaatkanker, niet aan prostaatkanker. Dat wil je ook bij andere vormen van kanker realiseren.’

Medicijn op maat
Bernards benadrukt dat er al personalised medicines op maat zijn voor bepaalde kankermutaties, die vaak heel goed werken. Het medicijn op maat neemt volgens Bernards een hoge vlucht, maar net als bij chemotherapie is er het probleem van resistentie. Kankercellen herkennen het medicijn en gaan er als het ware om heen. Maar als een kankercel resistent wordt tegen een geneesmiddel, dan moet hij een nieuwe, zwakke plek hebben ontwikkeld. ‘Die achilleshiel hebben we nu te pakken voor één vorm van kanker.’

Effectieve medicijncombinaties