Horizonscan BASE_WIDE_09

Umc's en bedrijven onderzoeken samen hartziekten en beroerte

Wetenschappers van universitair medische centra (umc’s) en bedrijven starten samen acht onderzoeken naar de behandeling van beroerte en hartziekten. Dit meldt Skipr.

19 jul 2018

Om het onderzoek te stimuleren heeft overheidsorganisatie Health Holland een subsidie van ruim 2 miljoen toegekend. De Hartstichting heeft de selectie van de projecten gedaan.

Nieuwe behandelmethoden
'Ons doel is dat we behandelmethoden ontwikkelen, die artsen in de praktijk kunnen toepassen', zegt Marina Senten, hoofd Allianties, Wetenschap en Innovatie van de Hartstichting. De bedrijven onderzoeken samen met wetenschappers of zij met technische kennis een medisch probleem kunnen oplossen. Ze zetten bijvoorbeeld software in om het scheuren van bloedvaten te voorspellen. Ook ontwikkelen ze nieuwe, implanteerbare apparaatjes die de hartslag tijdelijk verhogen om zo een hartstilstand te voorkomen.

Publiek-privaat
Het samenwerkingsproject is gefinancierd met PPS-toeslag dat door Topsector Life Sciences & Health beschikbaar is gesteld aan de Hartstichting ter stimulatie van publiek-private samenwerkingen.

Skipr

Hartstichting