Vaccins BASE_WIDE_41

Eerste preventieve migraine middel toegelaten

Goed nieuws voor migraine patiƫnten. Novartis maakte 30 juli bekend dat de EMA het middel erenumab heeft toegelaten tot de Europese markt. Erenumab is het eerste en enige toegelaten preventieve middel dat specifiek voor migraine is ontwikkeld.

Het middel is bestemd voor volwassenen die vaker dan vier dagen per maand migraine hebben. Het grijpt aan op een receptor die een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de pijn bij migraine. Tijdens de klinische studies ervoeren patiënten een consistente en duurzame vermindering van de migraine. Patiënten kunnen het middel zelf maandelijks toedienen met een auto-injector (voorgevulde pen). Novartis en Amgen, beiden lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, ontwikkelden het middel. Novartis brengt het in Europa op de markt.

Belastend
Migraine is een neurologische ziekte die gepaard gaat met terugkerende aanvallen van kloppende en vaak eenzijdige hoofdpijn. Patiënten zijn tijdens een aanval vaak misselijk, hebben last van overgeven en overgevoeligheid voor licht, geluid en geuren. Daardoor is migraine een zeer belastende aandoening die patiënten belemmert om hun dagelijkse werkzaamheden uit te voeren en een sociaal leven te leiden.

Niet herkend
Migraine komt veel voor. In Nederland is van ruim 266.000 mensen bij de huisarts bekend dat ze migraine hebben. Migraine wordt vaak niet herkend en te laat behandeld. Volgens de wereld gezondheidsorganisatie WHO is migraine een van de top-10 oorzaken van jarenlange belemmering voor mannen en vrouwen.

Link Hersenstichting