Bexit.JPG

‘Patiënten mogen niet de dupe worden van Brexit’

Geneesmiddelenbedrijven in Nederland bereiden zich voor op een harde Brexit. ‘Het is belangrijk dat patiënten erop kunnen rekenen dat zijn hun vertrouwde medicijnen kunnen blijven gebruiken’ laat Jeroen van Wijngaarden van Sanofi weten aan BNR-radio.

Sanofi heeft meer dan honderd verschillende geneesmiddelen op de markt. Zowel voor veelvoorkomende (chronische) ziekten als voor zeldzame aandoeningen. Door als voorzorgsmaatregel extra voorraden aan te leggen, probeert het bedrijf te voorkomen dat patiënten onnodig hoeven te wisselen van geneesmiddel of langdurig moeten wachten op het medicijn dat zij hard nodig hebben.

Onnodige vertragingen
Wanneer het Verenigd Koningrijk uit de Europese Unie (EU) stapt, verdwijnt mogelijk het vrije verkeer van goederen. 'Als het Verenigd Koninkrijk uit de gemeenschappelijke markt vertrekt is het de vraag wat er gebeurt bij de grenscontroles', legt Van Wijngaarden uit. Om onnodige vertragingen in de toevoer van medicijnen te voorkomen vergroten de bedrijven nu hun medicijnvoorraad.

Voorkomen medicijntekorten
Ook andere leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen houden rekening met dit scenario. Naast Sanofi nemen bijvoorbeeld ook AstraZeneca en Novartis maatregelen om te voorkomen dat er medicijntekorten ontstaan.

Interview BNR-radio

Artikel The Wall Street Journal