samenwerking puzzel

Artsen binden strijd aan tegen vergiftiging

SEH-artsen, internisten acute geneeskunde, klinisch farmaceuten en apothekers werken samen met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) aan de oprichting van een toxicologiekamer, aldus Medisch Contact.

Dat moet een instituut worden voor kennisuitwisseling, onderzoek en preventie rond vergiftiging. Voorzitter Ties Eikendal van de NVSHA (Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen) licht toe dat de toxicologiekamer een breder instituut moet vormen dan het NVIC, dat zich vooral richt op het informeren van zorgverleners. De kamer moet een plek worden waar alle kennis paraat is rond vergiftiging; van preventie tot behandeling, farmacologie en onderzoek.

Alarm slaan
De NVSHA sloeg 7 september nog alarm over de vele medicijnvergiftigingen bij volwassenen en kinderen. Bij kinderen gaat het met name om intoxicatie als gevolg van het slikken van tabletten die zijn bedoeld voor volwassenen. Bij volwassenen gaat het om pogingen tot zelfdoding door bewust een overdosis te nemen.

Veel te winnen
Eikendal: ‘Dat is de grootste groep waar wij op de SEH mee te maken krijgen. Het gaat vaak om mensen die in een opwelling iets slikken wat voorhanden is. In Nederland kun je makkelijk aan medicatie komen die potentieel gevaarlijk is, zoals paracetamol of slaaptabletten. Daar valt veel te winnen wat betreft preventie. Waarom krijgen mensen bijvoorbeeld voor vier maanden medicatie mee? Dat voelt als de kat op het spek binden.’