bidbook PharmInvestHolland

Buitenlandse journalisten: 'Nederland voorop in geneesmiddelenontwikkeling'

De Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) laat zeven Amerikaanse journalisten vanaf 1 oktober zien hoe interessant Nederland is voor geneesmiddelenbedrijven. De NFIA neemt hen mee langs Nederlandse innovatieve bedrijven, instituten en science parken.

De komst van de EMA naar Amsterdam biedt Nederland kansen om internationale farmaceutische bedrijven en ondernemingen actief in de regelgeving en consultancy van de geneesmiddelontwikkeling naar Nederland te halen. De Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) heeft daarom journalisten uitgenodigd om met eigen ogen te zien hoe innovatief Nederlandse bedrijven en onderzoeksinstellingen zijn.

Kweekvijver R&D bedrijven
Nederland profileert zich internationaal met een hoge concentratie van 420 bedrijven op een klein oppervlak. Naast grote internationale spelers zoals Amgen, AstraZeneca, Janssen, MSD en TEVA die hier hun Research & Development (R&D) of logistiek hebben, is Nederland een kweekvijver voor interessante jonge of inmiddels middelgrote R&D bedrijven. Daarnaast onderscheidt Nederland zich door het kennisniveau van de universiteiten, het hoogopgeleide personeel, een gezondheidszorgsysteem dat tot de top van de wereld behoort en een overheid die innovatie stimuleert.

Succesvolle innovaties
In een artikel in Biospace dat in de aanloop naar het bezoek deze zomer al verscheen, noemt journalist Alex Keown Galapagos en uniQure als voorbeelden van succesvolle innovatieve de bedrijven in Nederland. Het Utrechtse Hubrecht Instituut wordt geroemd vanwege onderzoek naar de organoids, miniorganen voor het testen van geneesmiddelen buiten het lichaam.

Interessante markt
Rob Wright publiceerde onlangs in Life Science Leader een artikel over de Nederlands markt. Daarin stipt hij aan dat Europa ook na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk een interessante voor de Verenigde Staten blijft. Europa is na de VS en China de derde biofarmaceutische markt. Nederland valt binnen Europa op door de goede bereikbaarheid, de welvaart, het gunstige zakelijke klimaat en de geneesmiddelen sector.

Geneesmiddelen distributiecentrum
Zo loopt Nederland internationaal voorop in de ontwikkeling van nieuwe kankertherapieën en immunotherapieën. De verschillende science parken met incubators en toonaangevende faciliteiten zoals het Screening Centre in het Pivot Park vormen kweekvijvers voor innovatie. Bovendien profileert Nederland zich als het geneesmiddelen distributiecentrum van de wereld met belangrijke spelers in de logistiek van medicijnen.

Bidbook
De NFIA, Health~Holland en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ontwikkelden met meerdere partners in de sector en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een bidbook. Met het bidbook postioneren de gezamenlijke partijen Nederland als aantrekkelijk investeringsland voor internationale bedrijven en instellingen in de geneesmiddelenontwikkeling. Eind oktober is de tweede editie van het bidbook beschikbaar.

Biospace

Life Science Leader