aarnoudoverkamp-klein

Overkamp over gedragscode: ‘Op weg naar nieuwe balans’

‘We zijn niet doof, we snappen dat we onder een vergrootglas liggen’, zegt Aarnoud Overkamp, vicevoorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen maandag in De Volkskrant. In het interview spreekt hij over de gedragscode die de branche nu ontwikkelt.

18 sep 2018

‘We zijn op zoek naar een nieuwe balans’, zegt Overkamp. Hij vindt het belangrijk dat de sector onderzoekt in hoeverre meer transparantie over kostenopbouw mogelijk is. Ook gaan de bij de Vereniging aangesloten bedrijven nog beter kijken naar de betaalbaarheid van geneesmiddelen, en duidelijk afstand nemen van excessen. ‘Het is heel bijzonder dat gesprekken over deze thema’s überhaupt plaatsvinden bij farmaceuten, zowel in Nederland als met de internationale hoofdkantoren’, zegt Overkamp. ‘Dat was enkele jaren geleden nog ondenkbaar. Onze branchevereniging stimuleert een open, reflectieve houding.’

Revolutionair
‘Er komt een sneltrein aan met revolutionaire geneesmiddelen, zoals gentechnologie en nanotechnologie’, zegt Overkamp. ‘We kunnen straks foutjes in het DNA repareren. Waanzinnig gave, spectaculaire innovaties. Maar als we willen dat die mooie technieken straks ook daadwerkelijk voor onze kleinkinderen beschikbaar zijn, moeten we nu samen kijken naar betaalbaarheid en toegankelijkheid.’ De gedragscode die nu in ontwikkeling is, gaat niet alleen om de vraag of iets legaal is. Het draait ook om de vraag of iets maatschappelijk verantwoord is. Overkamp: ‘Die code moet ons moreel kompas worden. We zijn nu met onze leden in gesprek, om het eens te worden over de coördinaten.’