podcasts

Podcast: ‘Kanker voorkomen, dát is onze inzet’

Jolanda de Vries, hoogleraar Translationele Tumorimmunologie aan het Radboudumc en Arjan Griffioen, hoogleraar angiogenese bij het Amsterdam UMC, vertellen in de nieuwste BNR-podcast over de ontwikkeling van een eventueel preventief kankervaccin.

De Vries legde uit dat een enkele therapie waarschijnlijk nooit voor alle patiënten met kanker de oplossing zal zijn: ‘Er bestaat zoveel variatie in de verschillende tumoren dat we alle onderzoekers hard nodig hebben om tot een afdoende aanpak te komen. Zodat we uiteindelijk veel patiënten kunnen helpen.’

Combinatietherapieën buzzwoord
Arjan Griffioen: ‘Combinatietherapieën worden het buzzwoord van de toekomst. Het vaccin dat wij voor ogen hebben, gaat proberen de patiënt zelf antilichamen te laten maken. Deze zijn nodig om de tumorgroei te remmen.’ Volgens De Vries wordt momenteel geprobeerd om patiënten te vaccineren bij wie de tumor al verwijderd is. ‘Vaccineren bij patiënten zonder tumor is een stuk makkelijk dan bij patiënten die nog wel een tumor hebben.’

Preventief kankervaccin
Griffioen vult aan: ‘Ons vaccin zal een therapeutisch vaccin zijn voor mensen die kanker hebben. Maar onze strategie is om moleculen te vinden die tot expressie komen op bloedvaten die er al zijn voordat de tumor kwaadaardig wordt. Als we dat efficiënt doen en we kunnen efficiënt ingrijpen, dan wordt het mogelijk om kanker te voorkomen. Dát is onze inzet. Daarmee wordt het een echt preventief kankervaccin.’

BNR-serie podcasts
De podcasts maken deel uit van een nieuwe serie podcasts: ‘Tech en medicijnen’ op BNR Nieuwsradio. In deze serie interviewt presentator Tom van ’t Hek boeiende sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

BNR-podcast Kankervaccins

Overzicht BNR-podcasts Tech en Medicijnen