VNO-NCW_logo_sm

VNO-NCW-enquête: ‘Robotisering geen gevaar’

Ruim 90% van de Nederlandse industriële bedrijven staat positief tegenover de veranderingen die digitalisering en robotisering brengen. Dat blijkt uit een enquête onder ondernemers uit de industrie ter gelegenheid van de derde Dag van de Industrie.

10 sep 2018

Meer dan de helft (53%) van de respondenten verwacht dat het werk van karakter zal veranderen, maar dat de werkgelegenheid gelijk blijft.

Positie uitbreiden
Nederlandse industriële bedrijven hebben wereldwijd een sterke positie. De industrie verwacht deze positie uit te kunnen breiden door komende jaren met name te investeren in nieuwe producten en diensten (85%), nieuw personeel en opleidingen (65%) en energiebesparing (55%). De industrie is goed voor 12% van ons bbp. Alleen de handel scoort hoger met 14%.

Dag van de Industrie
Aan de enquête voor de Dag van de Industrie deden ruim tweehonderd industriële bedrijven mee. De Dag van de Industrie vindt 10 september plaats bij Tata Steel in Ijmuiden. Ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is hierbij aanwezig. Zo gaat Paul Korte, voorzitter bij de Vereniging, in debat met Tweede Kamerleden en Hans de Jong, president Philips Nederland over innovatie. Ook bemant Shanna Ferdinandus, beleidsadviseur bij de Vereniging, samen met Janssen, MSD en PharmInvest een speciale stand.

Dag van de Industrie