IMG_6052_Natland_fotoPeterBoer

Blog Kaja Natland: Wij geven niet op

Vrijdag 21 september was het Wereld Alzheimer Dag. Een dag om stil te staan bij deze ingrijpende ziekte. Een ziekte met een grote ‘unmet medical need’. Daarom is het voor diverse geneesmiddelenbedrijven elke dag Alzheimerdag.

Er zijn helaas veel mensen die direct of indirect te maken hebben met dit ziektebeeld waarvoor nog altijd geen oplossing gevonden is, ondanks de vele inspanningen. Op dit moment zijn er in Nederland ruim 270.000 mensen met dementie. Dit aantal neemt de komende jaren sterk toe, tot een half miljoen mensen in 2040. Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer.

Achter deze enorme getallen vind je even zoveel emotionele verhalen van patiënten en hun families. Alzheimer is wat dat betreft één van de meest ontluisterende ziektes die ik ken. Reden te meer om ervoor te zorgen dat wij, als innovatieve geneesmiddelensector, een antwoord vinden voor deze ziekte: een geneesmiddel dat niet alleen de symptomen van Alzheimer bestrijdt, maar dat de daadwerkelijke ziekteactiviteit aanpakt.

Er is volop inzet. Een kwart van de 44 bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen aangesloten bedrijven zet of zette zich in om een behandeling voor Alzheimer te vinden. Al deze bedrijven hebben al veel tijd en middelen gestopt in de ontdekking en ontwikkeling van een oplossing. Grote investeringen die helaas tot nu toe nog niet tot een geneesmiddel geleid hebben.

Het is een lange en hobbelige weg naar het einddoel. Maar wij zijn als branche gecommitteerd om te werken aan de toekomst, om te blijven investeren in dit grote medische vraagstuk. Met als doel om, over hopelijk niet al te lange tijd, een effectief geneesmiddel te hebben voor al die mensen die geconfronteerd worden met Alzheimer. Ooit zullen we het antwoord vinden. En tot die tijd geven wij niet op!

Kaja Natland, bestuurslid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

WijGevenNietop