WGNO still borstkanker

Borstkanker staat niet stil, dus wij ook niet

Op 1 oktober ging de Borstkankermaand van start. In Nederland krijgt één op de zeven vrouwen te maken met deze ziekte. Door eerdere diagnose en behandeling met steeds betere geneesmiddelen overleven steeds meer vrouwen borstkanker.

In 2017 kregen 17.599 patiënten de diagnose borstkanker. Naar verwachting stijgt dit aantal naar meer dan 22.000 in 2020. Jaarlijks overlijden zo’n drieduizend patiënten aan de ziekte.

Vijfjaarsoverleving gestegen
De kans op overleving bij borstkanker is de laatste jaren gestegen. Dit komt onder andere door vroege ontdekking van borstkanker door het bevolkingsonderzoek en omdat vrouwen eerder naar de huisarts gaan als zij iets ongewoons aan hun borst merken. Grotere overlevingskansen komen daarnaast door betere onderzoeken, nieuwe behandelmethoden en betere geneesmiddelen. De vijfjaarsoverleving bij borstkanker steeg sinds 1996 van 82% naar 88%.

Oktober borstkankermaand
Oktober staat al jarenlang internationaal bekend als Borstkankermaand; een maand waarin vooral Pink Ribbon Nederlanders oproept geld te doneren voor borstkankeronderzoek. Ook Borstkankervereniging Nederland, een professionele patiëntenorganisatie voor iedereen die te maken heeft (gehad) met borstkanker, organiseert extra activiteiten in oktober.

Pink Ribbon

Borstkanker.nl

Borstkanker in NL-2520x1500-RGB-DEF-18042601Klik op de infographic voor een vergroting