Geneesmiddelenontwikkeling BASE_WIDE_07

EU-subsidie voor onderzoek naar immuuntherapie

​Een onderzoeksnetwerk, geleid door onderzoeker Edwin Bremer van de afdeling hematologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), ontving een EU-subsidie van €2,5 miljoen. Dit meldt het UMCG op 8 oktober.

Met de subsidie gaat de groep rond Edwin Bremer onderzoek doen naar nieuwe immuuntherapieën die alleen op de plek van de kankertumor actief zijn.

Doorbraken
De laatste jaren zijn er op het gebied van immuuntherapie belangrijke doorbraken bereikt, waardoor patiënten vaker ook op lange termijn kanker overleven. De huidige geneesmiddelen zijn vaak alleen effectief bij bepaalde typen kanker en dan ook niet bij alle patiënten. Verder ontstaan er vaak (ernstige) neveneffecten door het gebruik van de geneesmiddelen, ook als een tumor succesvol wordt bestreden.

Effectiever
Het onderzoeksnetwerk onder leiding van Edwin Bremer, dat I-DireCT heet, heeft volgens het UMCG tot doel om nieuwe immuuntherapeutica te maken die alleen op de plek van de tumor actief zijn. De bedoeling is om met deze aanpak het menselijk afweersysteem effectiever te maken, de kanker beter te laten bevechten en niet op andere plekken in het lichaam schade te veroorzaken.

Internationaale samenwerking
Met de subsidie kan het netwerk tien jonge onderzoekers aantrekken. Het netwerk is een internationaal samenwerkingsverband van het UMCG met de Universiteit van Würzberg (Duitsland) en drie biotech bedrijven uit Tjechie, Duitsland en Israel.

UMCG