jsn_logo_prof_horz_color_rgb

Janssen werft 143 stamceldonoren

In de maand september, ook wel bekend als internationale bloedkankermaand, meldden 143 medewerkers van Janssen zich aan als stamceldonor. De aanmeldingen zijn het resultaat van een succesvolle donorwervingsactie van het bedrijf.

Dit schrijven het Algemeen Dagblad en BN De Stem 2 oktober. Eliane Lauwers, woordvoerder van Janssen, benadrukt in het artikel dat het aantal aanmeldingen nog kan oplopen. ‘Dit is het resultaat in precies één maand. Er kunnen dus nog aanmeldingen bijkomen,’ aldus Lauwers.

Trots
Janssen werkt bij de wervingsactie samen met Matchis. Deze stichting zorgt ervoor dat patiënten met leukemie en andere ernstige bloedaandoeningen die een stamceltransplantatie moeten ondergaan zo snel mogelijk de best passende donor krijgen. Bert Elbertse, woordvoerder van Matchis, noemt het aantal aanmeldingen - zeker voor een bedrijfsactie - ‘een heel goed resultaat’: ‘Daar kan Janssen trots op zijn. Ook omdat niet iedereen zich kan aanmelden, zo kunnen bijvoorbeeld alleen mensen tot vijftig jaar donor worden.'

Juiste match
Mensen die zich laten registreren geven aan dat ze stamcellen willen doneren voor patiënten met leukemie en andere ernstige bloedaandoeningen. Er moet dan wel de juiste match zijn en dat komt maar heel weinig voor, vandaar dat er veel potentiële donoren nodig zijn. Het aantal stamceldonoren steeg dit jaar in Nederland met ruim 60.000 mensen tot circa 260.000.

Marokkaanse gemeenschap
In juni 2018 startte de Stichting Matchis een campagne, gericht op de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Momenteel staan in de Nederlandse, maar ook in de wereldwijde stamceldonorbank voor stamceltherapie, te weinig mensen van Marokkaanse afkomst geregistreerd. De actie resulteerde in de aanmelding van zo’n 3.000 personen bij Matchis hebben aangemeld. Deze campagne werd mogelijk dankzij ondersteuning van Pfizer, dat ook lid is van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Bericht donorwervingsactie Janssen