Antiobiotica

Nederland organiseert conferentie antibioticaresistentie

Samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) organiseert Nederland in april 2019 een wereldwijde ministeriële conferentie over de strijd tegen antibioticaresistentie, aldus het Pharmaceutisch Weekblad.

Minister Bruno Bruins voor Medische zorg maakte dit 5 oktober bekend tijdens de G20 in Argentinië. Bij deze bijeenkomst met de twintig grootste economieën van de wereld maakte de minister onder meer afspraken over de aanpak van antibioticaresistentie.
Zo zetten de G20-ministers hun handtekening onder een verklaring over zorgvuldig gebruik van antibiotica, steun aan maatregelen voor infectiepreventie en samenwerking op het gebied van onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

Urgentie
Volgens minster Bruins staat antibioticaresistentie bovenaan de internationale agenda mede door de jarenlange inzet van Nederland. De urgentie is groot: als niet wordt ingegrepen kan een simpele blaasontsteking in de toekomst levensbedreigend worden.

Alert blijven
Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, onderstreept het belang: ‘Hoewel Nederlandse artsen binnen Europa de minste antibiotica voorschrijven, moeten we alert blijven op resistentie.’ Geneesmiddelenbedrijven trekken met het mnisterie van VWS, de WHO, het Europees geneesmiddelenagentschap EMA en andere partijen samen op in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

Preventie-akkoord
Marc Kaptein, medisch directeur van Pfizer Nederland, pleit in zijn blog voor een brede visie over het voorkomen van infectieziekten. Volgens Kaptein zou er naast de al bestaande preventie-akkoorden over roken, alcohol en overgewicht ook een preventie-akkoord voor infectieziekten moeten komen. Marc Kaptein: 'Juist als het draait om antibioticaresistentie is voorkomen beter dan genezen.'

One Health
Doel van de conferentie in 2019 is onder meer terug te kijken op de resultaten van de afgelopen jaren en nieuwe initiatieven te ontwikkelen. De zogenaamde One Health-aanpak, waarin de samenwerking tussen gezondheidszorg en de veterinaire sector centraal staat, blijft hierbij het uitgangspunt. Nederland organiseerde ook in 2014 een wereldwijde conferentie over antibioticaresistentie, die de basis vormde voor het WHO Global Action Plan on Antimicrobial Resistance.

Standpunt Vereniging over antibioticaresistentie

Blog Marc Kaptein (Pfizer)

Rijksoverheid

Antibiotica in NL minst verstrekt-2520x1500-RGB-DEF-18042601Klik op de afbeelding voor een vergroting