_RG82956 VERMELDEN FOTOGRAAF RUUD DE GRAAF (3)

Oproep Schouw aan minister: ‘Zet patiënt op eerste plaats bij medicijnverstrekking’

Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, roept minister Bruins op om kwaliteit voorop te zetten. Apotheken geven bij één op de vier recepten met Medische Noodzaak het door de arts voorgeschreven middel niet mee aan de patiënt.

9 okt 2018

Deze conclusie trekt Patiëntenfederatie Nederland naar aanleiding van de peiling ‘Medische Noodzaak medicijnen’. Uit deze peiling blijkt dat apotheken bij een kwart van de recepten met een Medische Noodzaak een ander geneesmiddel met dezelfde werkzame stof meegeven.

Beste zorg
Volgens Schouw hebben patiënten recht op het specifieke medicijn dat zij krijgen voorgeschreven door hun behandelend arts: ‘Dokters schrijven medicijnen voor om hun patiënten van de beste zorg te voorzien. Het klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet.’ Dit komt volgens de voorman, doordat zorgverzekeraars met apothekers contracten afsluiten met puur een financieel doel. Schouw: ‘Dat kan ertoe leiden dat patiënten de beste zorg wordt ontnomen, omdat een middel te kostbaar zou zijn. De Vereniging vindt dit niet in het belang van de patiënt.’

Recht patiënten
Als een geneesmiddel in het basispakket zit, voldoet het aan de stand van wetenschap en praktijk. Dat betekent dat artsen het recht hebben om het voor te schrijven, en patiënten om het geneesmiddel te krijgen. Gerard Schouw: ‘Voor de Vereniging geldt het adagium: Zet de patiënt op de eerste plaats bij medicijnverstrekking. Het uitgangspunt moet zijn dat dokters de beste zorg voorschrijven aan de patiënt, waarbij de kwaliteit van een behandeling, en niet de kosten, altijd leidend is. Apotheken moeten recepten met een Medische Noodzaak altijd verstrekken.’