WGNO still reuma

Reuma rust nooit, dus wij ook niet

Vrijdag 12 oktober is het Wereldreumadag, de dag waarop we aandacht vragen voor reuma. In Nederland hebben bijna twee miljoen mensen reumatische klachten. Geneesmiddelenbedrijven geven niet op in de zoektocht naar nieuwe behandelingen tegen reuma.

Het is bijna niet meer voor te stellen, maar wie vroeger reuma kreeg, had bitter weinig perspectief. Veel mensen herinneren zich nog hoe oma worstelde met verkrampte gewrichten, om uiteindelijk na een onvermijdelijke operatie alsnog in een rolstoel terecht te komen. ‘Gelukkig is er van dat droevige beeld weinig meer over’, zegt Stefan Florentinus, medisch directeur bij AbbVie.

We gaan reuma ooit genezen
Nieuw onderzoek naar de oorzaken van reuma blijft hard nodig. Stefan Florentinus: ‘De medicatie mogelijkheden zijn enorm verbeterd, maar de patiënt die hier onvoldoende op reageert, heeft daar weinig aan. Voor die mensen komen de komende jaren nieuwe middelen, zodat we de zorg nog verder kunnen verbeteren. En op den duur reuma hopelijk kunnen genezen.’

Meer weten?
- over geneesmiddelenontwikkeling tegen reuma op WeWordenBeter.nl
- reuma onderzoek door Stefan Florentinus bij geneesmiddelenbedrijf Abbvie
- wetenschappelijk onderzoek door hoogleraar Timothy Radstake in het UMC Utrecht
- het verhaal van patiënte Gerardine Willemsen.

ReumaNederland