gerardentom

Schouw bij BNR: ‘Samen systeem hervormen’

‘We moeten in een brede coalitie samenwerken, om geneesmiddelen toegankelijk en betaalbaar te houden.’ Dat zei directeur Gerard Schouw van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen dinsdagavond in het BNR Zorgdebat, live op BNR Radio.

4 okt 2018

Het thema van het debat was ‘Patenten of patiënten?’ Ook Hans Büller (Fair Medicine), hoogleraar Carla Hollak, Petra van Holst (Zorgverzekeraars Nederland), Wim van der Meeren (CZ) en Martin van der Graaff (Zorginstituut Nederland) namen deel aan het debat, dat werd uitgezonden vanuit het UMC Amsterdam.

Meer meten
Schouw zei dat het nodig is om het geneesmiddelensysteem grondig te hervormen. Er komen revolutionaire ontwikkelingen zoals stamcel- en gentherapie aan. Die behandelingen dreigen onnodig laat bij de patiënt te komen. ‘In het tijdperk van personalised medicine moeten we daarom de wijze van markttoelating en bekostiging aanpassen. One size fits all voldoet niet meer. Bovendien moeten we de waarde van geneesmiddelen veel meer meewegen bij de bekostiging.
Voor zo’n value-based benadering is meer en beter meten van uitkomsten noodzakelijk, vindt de Vereniging. Daarbij is het ook van belang om meer te gaan werken volgens nieuwe prijsmodellen, zoals no cure, no pay. Dit kunnen we niet alleen, maar moeten we samen met de overheid, artsen, verzekeraars en patiëntenorganisaties oppakken.

Hoopgevend
‘Ik proef de laatste tijd dat de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen echt inziet dat er dingen moeten veranderen. Dat is hoopgevend’, zei topman Van der Meeren van verzekeraar CZ. De sprekers vonden elkaar in hun zorg over de betaalbaarheid en toegankelijkheid van belangrijke nieuwe geneesmiddelen in de toekomst. Schouw: ‘Daarbij kunnen we ons niet permitteren om met de ruggen naar elkaar toe te staan, want daar heeft de patiënt niets aan. We hebben elkaar gewoon keihard nodig.’

Gewoon doen
Alle sprekers vonden dat het tijd was om niet alleen te praten over vernieuwing, maar gewoon dingen te gaan dóen, als experiment.  Martin van der Graaff pleitte ervoor dat nieuwe weesgeneesmiddelen, waarvan meestal nog weinig ervaringsgegevens zijn, in eerste instantie voor een lager instaptarief beschikbaar komen. Pas als een middel op termijn de beloften waarmaakt, krijgt de fabrikant extra geld, is zijn voorstel.

Geluidsfragment: uitzending BNR